Ώρα μηδέν για την Πατρών-Πύργου!

Η μετέωρη θέση της Ελλάδας στην Ευρωζώνη και η συνακόλουθη οικονομική-τραπεζική ασφυξία, όπως ήταν αναμενόμενο, προκάλεσαν τεράστια ζημιά στον τομέα των δημοσίων έργων, εκτελούμενων και μη.

Σύμφωνα με πληροφορίες της εφ.Πατρίς, η οικονομική αβεβαιότητα καθιστά απίθανο το ενδεχόμενο να δημοπρατηθεί το πρώτο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, το οποίο ήταν προγραμματισμένο για το διάστημα 15-20 Ιουλίου, σύμφωνα με όσα είχε δηλώσει στην ΟΡΤ FM πριν από μερικές εβδομάδες ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης.

Όπως ανέφερε υψηλά ιστάμενο στέλεχος του υπουργείου στην εφ.Πατρίς, «στην ιδανικότερη περίπτωση, ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο, εφόσον έχει ομαλοποιηθεί η κατάσταση στην Ελλάδα και ξεκινήσει να τρέχει το νέο ΣΕΣ 2014-2020».

Οι απαραίτητες γραφειοκρατικές διαδικασίες είναι σε ώριμο στάδιο, ωστόσο τα capital controls και η τραπεζική αργία προκάλεσαν αλυσιδωτές αντιδράσεις στη χρηματοδότηση και στη γενικότερη προετοιμασία του διαγωνισμού, αφού καμία εταιρεία δεν είναι σε θέση να εκδώσει εγγυητική επιστολή (2% του προϋπολογισμού) για να καταρτίσει και να υποβάλει προσφορά, ενώ  όλες οι τραπεζικές διεργασίες (πληρωμή υπαλλήλων, ΔΥΟ, ασφαλιστικών ταμείων, κ.ά.) είναι «παγωμένες», μια και το e-banking δεν είναι ακόμα τόσο διαδεδομένη πρακτική.

Παρόμοια προβλήματα αντιμετωπίζει και το υπουργείο, αφού οι μελετητές του έργου δεν πληρώνονται, ο προϋπολογισμός δεν εκτελείται, με αποτέλεσμα να κυριαρχεί η αβεβαιότητα και η ανασφάλεια.

«Δυστυχώς στον τεχνικό κλάδο υπάρχει παύση πληρωμών και παύση εργασιών» δήλωσε στην εφ.Πατρίς το ίδιο στέλεχος του υπουργείου, προσθέτοντας ότι οι εργασίες στην Ιονία Οδό και στην Ολυμπία Οδό είναι σε οριακό σημείο, ενώ ήδη τα περισσότερα εργοτάξια υπολειτουργούν. 

Παράλληλα, όσο δεν ξεμπλοκάρουν οι διαδικασίες του ΣΕΣ 2014-2020, δεν πρόκειται να ανοιχθούν οι προσφορές ακόμα κι αν υλοποιηθεί η πρώτη φάση του διαγωνισμού. Αν συνυπολογιστεί και η πρόθεση της κυβέρνησης να μεταφέρει ανολοκλήρωτα έργα του ΕΣΠΑ 2007-2013 στο νέο ΣΕΣ, τότε θα πρέπει οι εκπρόσωποι της Ηλείας και της Δυτικής Ελλάδας να είναι σε εγρήγορση, καθότι είναι πιθανό να χαθεί και η τελευταία ευκαιρία κατασκευής αυτού του έργου. Σε περίπτωση που επέλθει Grexit, δεν τίθεται καν ζήτημα κατασκευής του δρόμου…