Βαριά κρίση στην αγορά καυσίμων στην Ελλάδα

Στα εννέα χρόνια της οικονομικής ύφεσης οι επιχειρήσεις χονδρικής και τα πρατήρια πώλησης βενζίνης, ντίζελ και πετρελαίου θέρμανσης έχουν δεχθεί μεγάλα χτυπήματα με αποτέλεσμα να τίθεται ζήτημα επιβίωσης εκατοντάδων εταιρειών. Οπως περιγράφουν παράγοντες της αγοράς, αυτά είναι η μεγάλη πτώση της κατανάλωσης, η υπερφορολόγηση των καυσίμων, η έξαρση της παραβατικότητας και οι αυστηρές περιβαλλοντικές απαιτήσεις που έχουν αποφασίσει οι Βρυξέλλες.

Η ΕΕ προχωρεί στην απανθρακοποίηση της ενιαίας αγοράς με λιγότερες εκπομπές ρύπων CO2, ενώ ταυτόχρονα από το 2020 ζητεί την παραγωγή ναυτιλιακών καυσίμων με λιγότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση.

Το πετρέλαιο θέρμανσης, το οποίο στα χρόνια της ύφεσης έγινε ακριβοθώρητο για χιλιάδες νοικοκυριά, από το 2008 ως και το 2017 έπεσε από 3,1 εκατ. τόνους σε 1,1 εκατ. τόνους. Η πτώση ξεπερνά το 64%. Οι καταναλωτές έκλεισαν τους λέβητες και άνοιξαν τα κλιματιστικά ή επανέφεραν τις σόμπες, καθώς δεν άντεχαν το κόστος των αυξήσεων στο πετρέλαιο.

Αλλά και οι βενζίνες για το ίδιο προαναφερόμενο διάστημα μειώθηκαν περισσότερο από 39%, με τις πωλήσεις να κατρακυλούν σε 2,4 εκατ. τόνους από 4 εκατ. τόνους το 2008.

Η πτώση των πωλήσεων όμως δεν είχε να κάνει μόνο με τη δραστική περικοπή των δαπανών των νοικοκυριών λόγω της ύφεσης. Επιταχύνθηκε και με την τεράστια διόγκωση των φόρων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στη βενζίνη από 350 ευρώ στα 1.000 λίτρα που ήταν το 2008 διπλασιάστηκε σταδιακά στα 700 ευρώ.
Ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης από τα 21 ευρώ εκτινάχθηκε στα 280 ευρώ ανά 1.000 λίτρα.


Πηγή: 
http://molonoti.gr

Δείτε επίσης