Τα προβιοτικά βοηθούν στην εξάλειψη του σταφυλόκοκκου

Μια νέα μελέτη από τους επιστήμονες του Εθνικού Ινστιτούτου Υγείας και τους συνεργάτες τους στην Ταϊλάνδη δείχνει ότι ένα "καλό" βακτήριο που εμπεριέχεται σε προβιοτικά συμπληρώματα του πεπτικού, βοηθάει στην εξάλειψη του σταφυλόκοκκου (Staphylococcus aureus) ο οποίος μπορεί να προκαλέσει σοβαρές λοιμώξεις, ανθεκτικές στα αντιβιοτικά.

Οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Mahidol και το Τμήμα Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Rajamangala στην Ταϊλάνδη, με επικεφαλής τους επιστήμονες στο National Institute of Allergy and Infectious Diseases (NIAID), διαπίστωσαν ότι τα προβιοτικά με Bacillus (βάκιλος) παρεμπόδιζαν τα βακτήρια του S. aureus (σταφυλόκοκκου) να αναπτύσσονται στο έντερο και τη μύτη υγιών ατόμων.  Οι επιστήμονες εκτός από ανθρώπινο πληθυσμό χρησιμοποίησαν για τη μελέτη αυτή και ένα πληθυσμό ποντικών, στον οποίο και εντόπισαν πως ακριβώς συμβαίνει αυτό.

Οι λοιμώξεις από σταφυλόκοκκο προκαλούν δεκάδες χιλιάδες θανάτους παγκοσμίως κάθε χρόνο

Ο ανθεκτικός στη μεθειιλίνη σταφυλόκοκκος είναι γνωστός σε πολλούς ανθρώπους ως αιτία σοβαρής ασθένειας. Λιγότερο γνωστό είναι ότι ο σταφυλόκοκκος συχνά μπορεί να ζει στη μύτη ή το έντερο χωρίς να προκαλεί κάτι κακό. Ωστόσο, αν το φράγμα του δέρματος σπάσει ή το ανοσοποιητικό σύστημα υποβαθμιστεί, αυτά τα αποικιστικά βακτηρίδια μπορούν να προκαλέσουν σοβαρές λοιμώξεις.

Μια στρατηγική για την πρόληψη λοιμώξεων από σταφυλόκοκκο είναι η εξάλειψη του αποικισμού του. Ωστόσο, ορισμένες στρατηγικές αποτομοποίησης είναι αμφιλεγόμενες επειδή απαιτούν σημαντικές ποσότητες τοπικών αντιβιοτικών και έχουν περιορισμένη επιτυχία, εν μέρει επειδή στοχεύουν μόνο τη μύτη και τα βακτηρίδια επαναπολτοποιούνται γρήγορα από το έντερο.

Η χρήση των προβιοτικών στην αντιμετώπιση του σταφυλόκοκκου

Σε αυτή τη νέα μελέτη, οι επιστήμονες συμπεριέλαβαν 200 εθελοντές  από τις αγροτικές περιοχές της Ταϊλάνδης καθώς ο πληθυσμός αυτός, όπως εικάζεται, δεν επηρεάζεται τόσο από την αποστείρωση των τροφίμων και από τα αντιβιοτικά όπως τα άτομα που ζουν σε αστικές περιοχές.

Οι επιστήμονες ανέλυσαν δείγματα κοπράνων από κάθε συμμετέχοντα για βακτήρια συσχετισμένα με την απουσία S. aureus. Βρήκαν 101 θετικά δείγματα για βάλικο, κυρίως Β. Subtilis - τον τύπο που βρέθηκε αναμεμειγμένος με άλλα βακτήρια σε πολλά προβιοτικά προϊόντα.

Τα βακτήρια του βάκιλου σχηματίζουν σπόρια που μπορούν να επιβιώσουν σε σκληρά περιβάλλοντα και συνήθως απορροφώνται φυσικά με λαχανικά, επιτρέποντάς τους να αναπτυχθούν προσωρινά στο έντερο.

Οι επιστήμονες έκαναν δειγματοληψία των ίδιων 200 ατόμων για το S. aureus και βρέθηκαν 25 θετικά στο έντερο και τη 26 θετικά στη μύτη. Ωστόσο, εντυπωσιάστηκαν, όταν δεν βρήκαν σταφυλόκοκκο σε κανένα από τα δείγματα στα οποία υπήρχε ο βάκιλος.

Σε μελέτες που έκαναν με ποντικούς, ανακάλυψαν ένα σύστημα ανίχνευσης του σταφυλόκοκκου. Χρησιμοποιώντας τεχνικές χρωματογραφίας και φασματομετρίας μάζας, οι επιστήμονες ταυτοποίησαν τη φενγκυκίνη, μια συγκεκριμένη κατηγορία λιποπεπτιδίων -  ως ειδική ουσία Bacillus που ανέστειλε το σύστημα ανίχνευσης S. aureus.

Για να επικυρώσουν περαιτέρω τα ευρήματά τους, οι επιστήμονες αποίκισαν το έντερο των ποντικών με S. aureus και το τροφοδότησαν με σπόρια βάκιλου Subtilis για να μιμηθούν την προβιοτική πρόσληψη. Ο προβιοτικός  βάκιλος χορηγούμενος κάθε δύο ημέρες εξάλειψε το σταφυλόκοκκο από τα έντερα των ποντικών. Η ίδια δοκιμή έγινε με τη χρήση του βάκιλου, όπου η παραγωγή φενγκυκίνης είχε απομακρυνθεί και διαπιστώθηκε ότι δεν είχε καμία επίδραση και ο σταφυλόκοκκος αυξήθηκε όπως αναμενόταν.

Όπως ανέφερε ο διευθυντής του National Institute of Allergy and Infectious Diseases Anthony S. Fauci, πρόκειται για μία από τις πρώτες μελέτες που περιγράφουν με ακρίβεια πώς μπορούν να λειτουργήσουν για να προσφέρουν οφέλη για την υγεία τα προβιοτικά και, μια αποτελεσματική εναλλακτική λύση έναντι της αντιμετώπισης με αντιβιοτικά.

Οι επιστήμονες σχεδιάζουν τώρα, να εξετάσουν εάν ένα προβιοτικό προϊόν που περιέχει μόνο βάκιλο subtilis μπορεί να εξαλείψει το σταφυλόκοκκο στους ανθρώπους, σε μεγαλύτερο αριθμό εθελοντών καθώς όπως τόνισαν, ελπίζουν να προσδιορίσουν ένα απλό προβιοτικό σχήμα που θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη μείωση των ποσοστών μόλυνσης από λοιμώξεις MRSA στα νοσοκομεία.