Τα αναψυκτικά συμβάλλουν στην... γήρανση

Ένα κουτάκι αναψυκτικού με ζάχαρη την ημέρα μπορεί να... γεράσει τα κύτταρά μας. Αυτό προέκυψε μετά από μελέτη σε περισσότερα από 5.000 άτομα η οποία διεξήχθη από ειδικούς του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας στο Σαν Φρανσίσκο.

Τα αναψυκτικά έχουν συνδεθεί με παχυσαρκία και διαβήτη τύπου 2, είναι ωστόσο η πρώτη φορά που φαίνεται να σχετίζονται με τη γήρανση.

Στο πλαίσιο της μελέτης που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «American Journal of Public Health», οι επιστήμονες ζήτησαν από 5.309 υγιείς ενηλίκους ηλικίας 20-65 ετών να δηλώσουν την κατανάλωση αναψυκτικών που έκαναν. Παράλληλα εξέτασαν το DNA σε δείγμα λευκών αιμοσφαιρίων του κάθε συμμετέχοντας.

Οπως προέκυψε τα τελομερή - τα προστατευτικά «σκουφάκια» που φέρουν τα χρωμοσώματα στα άκρα τους - ήταν πιο κοντά στα άτομα που έπιναν συχνά αναψυκτικά.

Τα τελομερή που βρίσκονται στα άκρα των χρωμοσωμάτων κονταίνουν κάθε φορά που τα κύτταρα διαιρούνται. Λειτουργούν ως ένα είδος γενετικού «ρολογιού» που χτυπά και δείχνει τη φθορά του οργανισμού.
Μελέτες τα έχουν συνδέσει με το προσδόκιμο ζωής καθώς και με την ανάπτυξη κάποιων μορφών καρκίνου, καρδιοπαθειών και διαβήτη. Αλλες μελέτες έχουν δείξει ότι παράγοντες του τρόπου ζωής, όπως το κάπνισμα και το στρες, επιδρούν αρνητικά στο μήκος των τελομερών.