Μπορεί να αναστραφεί η γήρανση;

Τις πρώτες ελπίδες ότι η γήρανση μπορεί να αναστραφεί στους ανθρώπους φέρεται να γεννά ένα πειραματικό «κοκτέιλ» φαρμάκων, όπως τουλάχιστον υποστηρίζουν Αμερικανοί επιστήμονες.

Σε μία μικρή κλινική δοκιμή στις ΗΠΑ, εννέα υγιείς εθελοντές ηλικίας 51 έως 65 ετών λάμβαναν για έναν χρόνο συγκεκριμένη θεραπεία και φάνηκε στο τέλος η βιολογική ηλικία τους να είναι έως δυόμισι χρόνια νεότερη από ό,τι όταν άρχισαν τα φάρμακα, που ήταν μία ορμόνη ανάπτυξης και δύο αντιδιαβητικά (DHEA και μετφορμίνη). Το ανοσοποιητικό σύστημα των εννέα συμμετεχόντων έδειξε, επίσης, σημάδια αναζωογόνησης.

Πάντως, θεωρείται πως είναι πολύ νωρίς ακόμη για να πανηγυρίσει κανείς, καθώς η δοκιμή με την ονομασία TRIIM (Thymus Regeneration, Immunorestoration and Insulin Mitigation) έγινε σε πολύ μικρό αριθμό ανθρώπων.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Λος Άντζελες (UCLA), που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό βιολογίας της γήρανσης «Aging Cell», σύμφωνα με το «Nature» και το «New Scientist», εξεπλάγησαν και οι ίδιοι με τα αποτελέσματα.

Μάλιστα, η αναζωογόνηση του σώματος των συμμετεχόντων φάνηκε να διαρκεί έξι μήνες μετά τη λήξη της φαρμακευτικής θεραπείας, σύμφωνα με τις επιγενετικές αναλύσεις.

Το επιγενετικό ρολόι εξαρτάται από το επιγονιδίωμα του σώματος, το οποίο αφορά τις χημικές τροποποιήσεις που γίνονται στο DNA. Αυτές οι αλλαγές μεταβάλλονται στην πορεία της ζωής και επηρεάζουν τη βιολογική ηλικία ενός ανθρώπου, η οποία μπορεί να είναι διαφορετική από τη χρονολογική του, δηλαδή του σώμα του να είναι πιο νεανικό ή πιο γερασμένο από ό,τι η ηλικία του.

Η αντιγηραντική ιατρική αποτελεί ένα νέο πολλά υποσχόμενο πεδίο. Το ζητούμενο δεν είναι τόσο η μακροζωία, όσο η παράταση μίας υγιούς ζωής με λιγότερους πόνους και σοβαρές χρόνιες ασθένειες.