Η αποψίλωση των δασών συνδέεται με την αύξηση μολύνσεων από τροπική νόσο

Διεθνής ομάδα ερευνητών ανακάλυψε στοιχεία που δείχνουν ότι η αποψίλωση των δασών στη Γαλλική Γουιάνα έχει οδηγήσει σε αύξηση του αριθμού των ζώων και των εντόμων που έχουν μολυνθεί με την τροπική νόσο έλκος Μπουρούλι.

Τα τροπικά δάση αποψιλώνονται εδώ και πολλά χρόνια για την παροχή γης για ανθρώπινες δραστηριότητες. Ενώ μερικές από τις οικολογικές επιπτώσεις της αποψίλωσης των δασών είναι εμφανείς, όπως η μείωση της απορρόφησης διοξειδίου του άνθρακα από την ατμόσφαιρα, άλλες δεν είναι τόσο φανερές. Σε αυτή τη νέα έρευνα των πανεπιστημίων του Μπόρνμουθ και του Μονπελιέ, σε συνεργασία με ερευνητικά κέντρα στον Καναδά και τη Γαλλία, οι ερευνητές προσπάθησαν να μάθουν περισσότερα σχετικά με τις πιθανές επιπτώσεις της αποψίλωσης στην εξάπλωση των μολυσματικών ασθενειών.

Προηγούμενες έρευνες είχαν ανακαλύψει σύνδεση μεταξύ του ανθρώπινου περιβαλλοντικού αντικτύπου και της εξάπλωσης ασθενειών όπως η ελονοσία και ο ιός Ζίκα, όμως και άλλες, λιγότερο γνωστές ασθένειες μπορούν να ευνοηθούν επίσης. Μία τέτοια ασθένεια, γνωστή ως το έλκος Μπουρούλι, οδηγεί σε δερματικά έλκη και οστικές βλάβες. Η ασθένεια προκαλείται από μόλυνση από το βακτήριο Mycobacterium ulcerans, γενικά σε τροπικές περιοχές.

Η έρευνα έλαβε χώρα στη Γαλλική Γουιάνα, όπου το έλκος Μπορούλι εμφανίζεται συχνά. Οι ερευνητές συνέλεξαν περίπου 3.000 οργανισμούς από 17 σημεία σε όλη τη χώρα και στη συνέχεια τα έλεγξαν για το βακτήριο M. ulcerans. Οι έλεγχοι έδειξαν ότι τα βακτήρια δεν δείχνουν προτίμηση σε κάποιο ξενιστή και μολύνουν ένα ευρύ φάσμα εντόμων, ψαριών και ασπόνδυλων, με τη μόλυνση να είναι πιο διαδεδομένη χαμηλά στην τροφική αλυσίδα.

Ωστόσο, η ομάδα σημείωσε τις τοποθεσίες που συλλέχθηκαν τα δείγματα και ανακάλυψαν ότι σε περιοχές όπου είχε συμβεί αποψίλωση των δασών, υπήρχαν, όπως είναι φυσικό, λιγότεροι οργανισμοί που ζουν ψηλά στην τροφική αλυσίδα. Αυτό με τη σειρά του οδήγησε σε αύξηση των οργανισμών που συνήθως αποτελούν θηράματα και σε περισσότερες λοιμώξεις από το M. ulcerans σε κατώτερα ζώα.

Οι ερευνητές δεν αντιπαράθεσαν ακόμα τα ευρήματά τους με δεδομένα αυξημένων λοιμώξεων στον άνθρωπο, αλλά τα στοιχεία δείχνουν ότι είναι ένα πιθανό ενδεχόμενο, προσφέροντας ακόμη περισσότερες αποδείξεις για τις αρνητικές συνέπειες της αποψίλωσης των δασών.